2010-07-05

Jordgubbs & Rabarberpaj

Idag har vi haft besök av Alex & Vira. Tjejerna bada i poolen och lekte runt och vi mammor satt mest och åt paj under parasollet. Det är ju sååå varmt just nu, men jag ska inte klaga! Hellre sol än regn =) Jag bakade min jordgubbs och rabarberpaj för tredje gången på en och samma vecka....!!! Kan inte få nog och inte Björn heller för den delen, han säger att det är det godaste han ätit...så jag tänkte bjuda på receptet här!


Fina gravida Alexandra i sommarvärmen!


Annas Jordgubbs & Rabarberpaj!

Pajdeg:
150g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Fyllning:
1 liter färska jordgubbar
2 rabarber
2 dl creme fraiche
1 ägg
½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
Smält smöret. Blanda de övriga ingredienserna till degen i en skål, häll sedan över det smälta smöret och blanda ihop till en deg. Klä degen i en pajform och ställ kallt. Snoppa och skär jordgubbarna i fyra delar, skala och dela rabarberna i små bitar. Det kan vara bra att ha lite potatismjöl på. Blanda alla ingredienser till fyllningen i en skål och ha i jordgubbarna och rabarbern och häll alltsammans i pajformen. Grädda i ca 30 minuter i 200 grader. Serveras kall med vaniljglass. Ät och NJUT!
Obs. denna paj går att göra i mängder av varianter. Jag har testat Annanaspaj, hallonpaj, jordgubb/rabarberpaj och mitt nästa expriment ska innehålla blåbär har jag tänkt....=)

Inga kommentarer: